Publikowany konspekt lekcji został opracowany w celu wprowadzenia formy gramatycznej going to ..... w klasie szóstej szkoły podstawowej. Zdaniem autorki, wykorzystywanie wszelkich pomocy dydaktycznych, stwarzanie uczniom sytuacji pozwalających na swobodne wypowiedzi i skojarzenia, znacznie ułatwia prezentację zwykle nielubianych przez uczniów zagadnień gramatycznych.
Konspekt lekcji języka angielskiego w klasie szóstej
1. Temat: Helen is going to be a photographer. 2. Data: 3. Czas trwania lekcji: 45 min. 4. Cele lekcji: Uczeń: - potrafi rozróżnić i poprawnie posłużyć się formą gramatyczną: going to ....., - potrafi poprawnie zastosować formę gramatyczną going to .... w kontekście komunikacyjnym, - rozumie wprowadzone nazwy zawodów i potrafi ich poprawnie używać, - potrafi poprawnie wymawiać poznane słowa;
5. Środki dydaktyczne: podręcznik „Go! for Poland 2” oraz zeszyt ćwiczeń, kaseta, magnetofon, przykłady zdań z formą gramatyczną going to ... z podręcznika „English Grammar in Use”.
6. Metody pracy: - praca w parach, - praca indywidualna pod kierunkiem nauczyciela, - praca indywidualna z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych;
Przebieg lekcji:
Krok 1 – rozgrzewka Nauczyciel wyciąga zdjęcie swojej rodziny, pokazuje go wszystkim uczniom w klasie po czym wskazując na poszczególnych członków rodziny mówi: Look at this photo. You can see my family on it. There is my brother on the left. He is 20 years old and he is a student of Technical University. He is going to be an engineer. You can see my sister on the right. She is only five but she is going to be a nurse when she grows up. My mother is behind me. She is a pensioner now, but she likes travelling and she is going to be a traveller. Następnie nauczyciel pokazuje uczniom fotografię bohaterów Sea Watch Trip w podręczniku na stronie 36 (podręcznik Go! for Poland 2) mówiąc: This is Helen. She is taking part in the Sea Watch expedition to Australia which is a prize for winning photography competitions. She is going to start a new school next month. She is going to be a photographer. Nauczyciel zapisuje na tablicy wypowiedziane przez siebie zdania z formą gramatyczną going to ... na tablicy. (My brother is going to be an engineer. My sister is going to be a nurse. My mother is going to be a traveller. Helen is going to be a photographer.) Uczniowie powtarzają głośno zapisane przez nauczyciela zdania. Następnie wybrani uczniowie czytają głośno reguły użycia konstrukcji going to ... z podręcznika, strona 46.
Krok drugi – praca nad nowym materiałem
Po objaśnieniu zasad użycia konstrukcji nauczyciel zadaje poszczególnym uczniom następujące pytania: Are you going to be a dentist? Are you going to be an actor? Are you going to be a pilot? Are you going to be a dancer? Are you going to be a singer? Are you going to watch TV tonight? Are you going to go to school tomorrow? Po odpowiedzeniu na pytania nauczyciela uczniowie słuchają dialogu ze strony 36, podręcznik i podkreślają wszystkie zdania z formą going to ... Po wysłuchaniu tekstu dialogu czytają i tłumaczą podkreślone przez siebie zdania. Uczniowie powtarzają następnie na głos część dialogu odtwarzanego z kasety, po czym dwoje z nich czyta dialog na role, zaś pozostałe osoby w grupie określają czy zdania z ćw. 3, strona 36, są prawdziwe czy fałszywe.
Krok trzeci – utrwalenie nowego materiału
Uczniowie słuchają z kasety rozmowy rówieśników, którzy opowiadają o tym kim chcieliby zostać gdy dorosną. W czasie słuchania łączą wypowiadające się osoby z odpowiednimi zawodami. Po wysłuchaniu rozmowy wskazani uczniowie czytają poprawne odpowiedzi (strona 37, ćw. 4). Na zakończenie zajęć nauczyciel poleca uczniom by w parach zadawali sobie nawzajem pytanie: What are you going to do when you grow up? i udzielali na nie odpowiedzi. Po wykonaniu ćwiczenia nauczyciel pyta wybranego ucznia: What is Marek going to do when he grows up?. Uczeń odpowiada: Marek is going to study English. He likes English very much. Następnie nauczyciel prosi wskazanego ucznia by wybrał kogokolwiek z klasy, lecz nie osobę, której już zadawał pytanie, podszedł do niej i zapytał głośno raz jeszcze: What are you going to do when you grow up? (wybrany przez ucznia kolega odpowiada głośno na pytanie).
Krok czwarty – podsumowanie lekcji
Zadanie i objaśnienie pracy domowej, ćw. 1, 2, 3, str. 19, zeszyt ćwiczeń.
opracowała: mgr Aneta Wilk
|